NYHETSBREV NR 2/2018 BRF URNAN 11

Nu börjar vi närma oss slutet av 2018 och det är dags för en liten summering av tiden som gått sedan senaste nyhetsbrevet samt information om vad som komma skall.

Kommunikation och information

När styrelsen har information som vi vill förmedla till alla boende så gör vi det framför allt via anslag på anslagstavlor och brevutskick i brevlådorna, samt via nyhetsbrev såsom detta. Ibland kompletterar vi även med att lägga upp informationen på vår facebooksida. Det kommer dock aldrig att ligga information på Facebook som inte även har förmedlats via åtminstone anslag på anslagstavlorna. För er som inte är med i gruppen så är ni givetvis välkomna att ansluta, gruppen heter BRFUrnan11.
Om man som boende vill förmedla något till styrelsen, fråga eller önska något så skall detta göras via mail till styrelsen@brfurnan11.se, eller via kontaktformuläret på vår hemsida www.brfurnan11.se. Vi besvarar inte inlägg på Facebook.

Vad har hänt sedan sist?

• Städdagen som vi hade i oktober bjöd på strålande höstväder för det 30-tal grannar som hjälpte till att göra vår gård fin och förberedd inför vintern. Stort tack till alla som var med!
• Alla lampor i lyktstolparna på gården har bytts ut från kvicksilverlampor till ledlampor. Dessa lampor lyser starkare, är miljövänligare och har många tusen timmars lystid.

Att tänka på

 Hissdörren på entréplan Huvudstagatan 14 går inte alltid helt igen, se gärna till så att den stängs ordentligt efter er.
 Gångjärnen på gallergrindarna påverkas av växlande temperaturer och Anders B justerar vid behov så att grindarna stängs igen ordentligt. Dock är det väldigt bra om vi alla ser till så att grinden går i lås när vi har passerat.
 Låsen på avfallsluckorna har flera gånger gått sönder pga hårdhänt handhavande, försök att hantera dessa varsamt, både lås och lucka.
 Jourutryckningar under kvällar och helger är väldigt kostsamma för föreningen. Om ni har ett stopp eller liknande under jourtid, så överväg först om detta kan vänta till nästkommande vardag eller om det måste åtgärdas omgående. Notera också att om utryckande fackman anser att stoppet är orsakat av dig som lägenhetsinnehavare så kommer du själv att bli debiterad för hela kostnaden.
 Vid stillastående hiss utan människor i hissen, så rekommenderas att avvakta med att felanmäla tills kommande vardag. Finns det behov av hissen innan dess så felanmäl givetvis.
Det är alltid den enskilda situationen som avgör om jouren skall kontaktas eller inte, men det är viktigt att vi alla tänker oss för innan vi ringer till jourfirma då dessa kostnader lätt kan dra iväg och bli höga.

Viktig information om förändringar från och med 1 januari

Efter en väldigt arbetsintensiv höst för styrelsen så kommer några viktiga förändringar att ske:
Hissar: Vi har en ny leverantör för service, drift och underhåll av våra hissar. Kone kommer att från 1/1 att vara ansvariga för hissarna. Information om kontaktvägar mm kommer att sättas upp i hissarna innan årsskiftet.
Ekonomisk förvaltning: Vi har även tecknat avtal med en ny ekonomisk förvaltare. Från och med 1/1 2019 kommer Storholmen förvaltning AB
att ta över detta uppdrag. De kommer ta hand om allt som gäller föreningens löpande ekonomi och därmed även avgifts- och hyresbetalningar. Några viktiga förändringar som detta medför är bland annat att om man 6 dagar efter förfallodatum inte har betalat sin avgift, så kommer en påminnelse att skickas ut. På denna faktura läggs en påminnelseavgift och dröjsmålsränta till. Om någon betalning fortfarande inte inkommit efter 30 så dagar skickas ärendet till inkasso. Kom ihåg att det är alltid den boendes egna ansvar att avgiften/hyran blir betald, även om en avi inte kommit eller om autogirot fungerat tex. Mer information finns på bifogat blad och ytterligare information kommer att skickas ut i särskilt utskick framöver. För frågor går det bra att kontakta styrelsen via mail.
Fönster: Under 2019 kommer samtliga fönster, balkongdörrar och ytterdörrar att kittas och målas. I samband med detta kommer styrelsen, av entreprenören att bli informerad om fönster som kräver större insatser eller eventuellt bytas. Mer information kommer.
Inför julen: En container kommer att finnas på gården 21/12 – 28/12.

Med allt ovan sagt vill vi önska er alla
en riktigt god jul och ett gott nytt år!

Susanne, Kerstin, David, Nazar, Johan, Takis, Arne och Henrik 
– styrelsen i BRF Urnan 11